loading...
سایت عاشقانه داستان عشق
تبلیغات
جای تبلیغات
sobhan بازدید : 976 شنبه 26 دی 1394 نظرات (0)

هموفیلوس انفولانزا عامل برخی از عفونت های حاد و کشنده نظیر مننژیت و اپی گلوتیت بخصوص در کودکان می باشد که از نظر پزشکی از اهمیت بسیار برخوردار هستند .هموفیلوس انفولانزا تیپ b شایع ترین علت مننژیت در کودکان در سنین کمتر از سه سال را تشکیل می دهد .

هموفیلوس آنفولانزا

هموفیلوس آنفولانزا

هموفیلوس آنفولانزا عامل برخی از عفونت های حاد و کشنده نظیر مننژیت و اپی گلوتیت بخصوص در کودکان می باشد که از نظر پزشکی از اهمیت بسیار برخوردار هستند . پنتومونی ، آمپیم ، آرتریت عفونی ، استئومیلیت ، سلولیت وکاردیت نیز دیگر تظاهرات عفونتت هموفیلوسی را تشکیل می دهند که اغلب به دنبال سپتی سمی و در سنین 6 ماهگی تا چهار سالگی بروز می کنند . هموفیلوس آنفولانزا تیپ b شایع ترین علت مننژیت در کودکان در سنین کمتر از سه سال را تشکیل می دهد .

تاریخچه هموفیلوس آنفولانزا

هموفیلوس آنفولانزا در سال 1892 میلادی توسط Pfeiffer از خلط بیمارانی که در طی یک پاندمی انفولانزا به بیماری تنفسی دچار شده و به نظر او این میکروب مسئول ایجاد بیماری بود . وجه تسمیه هموفیلوس انفولانزا نیازی بود که میکروب به خون کامل دارد .

Kristensen در سال 1922 خاطرنشان کرد که هموفیلوس آنفولانزا تنها یک مهاجم ثانوی در انفولانزا است و بالاخره Smith و همکاران در سال 1933 اتیولوزی ویروسی بیماری را ثابت کردند . مطالعات Pittman نقش هموفیلوس آنفولانزا را در بیماری های انسان روشن کرد و نشان داد انواعی که موجب مننزیت یا عفونت های چرکی دیگر می شوند دارای کپسول هستند ومی توان آنها را به شش تیپ سرولوزیک تقسیم کرد .

تشخیص هموفیلوس آنفولانزا

اگر چه بررسی سابقه ، نشانه های بالینی و توجه به سن بیمار در برخی از عفونت های هموفیلوسی به شناخت عامل اتیولوزیک کمک می کنند ، اما تشخیص هموفیلوس آنفولانزا با یافتن ارگانیسم بیماریزا در خون ، مایع نخاع یا نمونه های تهیه شده دیگر قطعی می گردد . محیطی که برای کشت ارگانیسم به کار می رود باید تازه باشد تا بتواند رشد هموفیلوس را تضمین کند . استفاده از گازکربنیک و محیط با رطوبت زیاد به کشت سریعتر میکروب به خصوص در مواقعی که بیمار آنتی بیوتیک دریافت کرده باشد کمک می کنند .

کشت خون در 80 درصد مبتلایان به آرتریت چرکی ، سلولیت صورت ، اپی گلوتیت و مننژیت قبل از شروع درمان آنتی بیوتیک مثبت می گردد . آسپیراسیون به کمک سوزن از کناره ضایعه سلولیت یا ریه بیماران ، میزان جدا کردن باکتری را فوق العاده افزایش می دهد . به گزارش آسان طب کشت از مایع آمپیم ، پریکارد ، مفصل و اپی گلوت ملتهب معمولا ارزش تشخیصی دارد . کشت مثبت نازوفارنگس بدلیل انکه درصد بالایی از افراد سالم میکروب را در حلق دارند فاقد ارزش است .

با استفاده از آزمایشات Colorimetric می توان تولید بتالاکتاماز (نشانه مقاومت میکروب به آمپی سیلین ) را در مدت 15 دقیقه تشخیص داد .

تهیه اسیمر از نمونه های تهیه شده و رنگ آمیزی بروش گرم در 70 درصد موارد با نتیجه کشت هماهنگی دارد . رنگ آمیزی با آبی متیلن معمولا با نتایج بهتری از نظر تشخیص همراه نیست .

برای شناسایی سوشهایی که بتازگی جدا شده اند اثبات وجود ماده کپسول در مایعات بدن می توان از واکنش تورم کپسولی quelling استفاده کرد .

پلی ریبوزفسفات PRP را می توان در ادرار تغلیظ شده بیمارانی که عفونت سیستمیک ناشی از هموفیلوس آنفولانزا ی تیپ b دارند یافت و یا ان را در مایع پریکارد یا مایع مفصلی نشان داد . PRP به ندرت در سرم کودکان مبتلا به اپی گلوتیت یافت می شود . زیرا زمان کافی برای آزاد شدن آنتی ژن از باکتری های مهاجم وجود نداشته است .

به دنبال درمان با آنتی بیوتیک ها آنتی ژن وباکتری های کشته شده در سرم و سایر مایعات بدن نظیر مایع نخاع باقی می مانند و این امر به تشخیص مننژیت هموفیلوسی در بیمارانی که قبلا با آنتی بیوتیک درمان شده اند کمک می کند . آنتی ژنهای باکتریال بسیاری می توانند با پلی ساکارید کپسول تیپ b واکنش متقاطع نشان دهند .

به علاوه باکتری های گرم مثبتی که دارای فسفات ریبیتول به عنوان جزئی از اسید Teichoic دیواره سلولی خود هستند (برخی پنوموکک ها ، استافیلوکک طلائی) می توانند موجب واکنش های مثبت کاذب شوند . به علاوه آنتی ژن تیپ b موجود در خون ممکن است با آنتی کور تولید شده دربدن پوشیده شود که در چنین مواردی برای سنجس آنتی ژن تیپ b از تکنیک های تفکیکی نظیر الکتروفورز خلاف جهتی استفاده می گردد.

 

منبع مطلب هموفیلوس آنفولانزا : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام خوش امدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    ایا این سایت خوب هست
    عاشقانه

    کد اهنگ پیشواز

    آمار سایت
  • کل مطالب : 470
  • کل نظرات : 50
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 298
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 310
  • بازدید ماه : 1,698
  • بازدید سال : 39,601
  • بازدید کلی : 358,537